Waarom golfen zo gezond is

Het spelen van een rondje golf stimuleert de vetverbranding, vermindert stress en zorgt voor geestelijke ontspanning. Golf is een sport met een lage intensiteit, waarbij je al snel een aantal uurtjes op de baan doorbrengt  en ondertussen heel wat kilometers in de natuur wandelt. Golfers hoeven hierbij niet atletisch gebouwd te zijn om goede resultaten te behalen. En je kan blijven golfen tot op hoge leeftijd.

Maar is het werkelijk zo dat golfen goed voor je gezondheid is?
Er zijn de afgelopen jaren over de hele wereld honderden onderzoeken gedaan om te kijken of er een relatie is tussen het spelen van golf en gezondheid. In het Britse “Journal of Sport Medicine” stond in oktober 2016 een artikel waarin werd aangetoond dat er daadwerkelijk een verband bestaat tussen het spelen van golf en een verbeterde gezondheid. Die conclusie was gebaseerd op de uitkomsten van meer dan 300 onderzoeken die nader zijn geanalyseerd. De auteurs van dat artikel schrijven onder andere ‘Artsen en beleidmakers zouden moeten worden gestimuleerd om mensen meer te laten golfen, omdat er een link is met een verbeterde fysieke gezondheid, je geestelijk goed voelen en een potentiële bijdrage levert aan een verlengde levensverwachting. Als je bedenkt dat deze sport kan worden gespeeld door heel jonge en heel oude mensen, dan toont dit aan dat er een grote variëteit van gezondheidsvoordelen voor personen van alle leeftijden is’. Als je hier klikt kan je het artikel lezen.

De gezondheidsvoordelen van golf op een rijtje
Hieronder staan 10 simpele redenen waarom golf zo goed voor je is:

Lopen: Tijdens een 18 holes golfronde loop je al snel tussen de 6 en 8 kilometer. Dit komt neer op zo’n 10.000 stappen. 8 kilometer stevig doorlopen is vergelijkbaar met 5,5 kilometer hardlopen. Daarnaast is lopen volgens experts biomechanisch efficiënter dan hardlopen

De golfswing: voor de golfswing is mobiliteit (flexibiliteit), kracht en balans belangrijk. Een goede golfswing komt vanuit je hele lichaam. Vaak (goed) swingen zorgt voor soepele spieren en gewrichten.

Concentratie: Voor iedere slag is uiterste concentratie nodig. Dit geeft de innerlijke geest rust. Naarmate je vaker golft zal je jezelf makkelijker kunnen afsluiten van storende factoren van buitenaf. Iedereen weet nog zijn/haar eerste slag tijdens een golfwedstrijd. Naarmate je vaker wedstrijden loopt zal je je makkelijker kunnen afsluiten van flightgenoten en toeschouwers.

Strategisch denken: Strategische denken prikkelt de hersenen en draagt bij aan de verbetering van de geestelijke gezondheid. Veel golfrondes lopen zorgt voor een verbetering van de strategische keuzes die je maakt op basis van je eigen kunnen. Ga ik over het water slaan? Of leg ik de bal veilig op voor een lay-up?

Constant buiten zijn: Alle golfbanen zijn uiteraard buiten. Als je buiten bent kun je frisse lucht inademen en van de zon genieten (vitamine D). Dit verhoogt de energie, bevordert de calciumabsorptie en genereert celgroei.

Sociale contacten: Golf is een sport die je alleen kan beoefenen maar bijna altijd met twee of meer doet. Interactie met anderen verhoogt de eigenwaarde en het gevoel van geluk. Daarnaast is golf een erg sterk netwerk middel.

Training: Golf zorgt voor fysieke inspanning en dit is goed voor de bloedsomloop en doorbloeding. Daardoor krijg je een betere conditie en het kan leiden tot afvallen. Het heeft daardoor ook positieve effecten op je bloeddruk.

Ontspannen: Wanneer je na je werk 9-holes loopt zal je al snel merken dat je je werkdag totaal bent vergeten. Golf zorgt er voor dat je weg bent van het dagelijkse werk of de dagelijkse sleur.

Calorieën verbranden: bij 9 holes (lopend met een trolley) worden 718 calorieën verbruikt. Veel mensen lopen 18 holes dus dit komt al snel neer op 1400+ calorieën!

Een goede balans: Wanneer je een goede golfswing wilt hebben moet je werken aan een goede balans. Door een betere balans heb je minder kans op vallen.

Kortom… Golfen is goed voor je gezondheid, je blijft er langer van leven en het maakt je gelukkiger! Alle redenen dus om vaker naar de golfbaan te gaan om een rondje van 9 of 18 holes te spelen. En daar komt  nog bij dat ook nog gebleken is dat hoe lager de handicap is, hoe hoger de levensverwachting wordt. Nog een goede reden dus om te blijven oefenen voor een lage handicap!

Gezondheidsaspekten in beeld

De Golfswing

Vaak (goed) swingen zorgt voor soepele spieren en gewrichten

Concentratie

Voor iedere slag is uiterste concentratie nodig. Dit geeft de innerlijke geest rust.

Strategisch denken

Strategische denken prikkelt de hersenen en draagt bij aan de verbetering van de geestelijke gezondheid.

Een goede balans

Door een betere balans heb je minder kans op vallen.